Selasa, 20 Desember 2011

:: a doctor ::

Assalamualaikum..

feeling excited to write down a piece of thought after so long never update..lately, have been busy with work..anyway, A BUNCH of thanks for reading my previous entries :)

hai budak2, jangan takut  kat dr. ok :)
~a DOCTOR~
waktu kecik2 dulu, memang happening.. btol kan? sometimes aku rasa it would be good to just be a child and not grown up hehe.. main masak-masak, nyorok-nyorok, polis entri, baling selipar, batu seremban, ronders (betul ke eja? :p), dan d best part is main doktor-doktor.. siapa sangka sekarang ni pun aku boleh main lagi permainan ni.. but for sure with the real stehetoscope, thermometer, spyghmomanometer.. and definitely--> facing the REAL PATIENT!! cool ya ;p

posting in psychiatry depatment :)

i never dreamed of to be a doctor.. since i have seen it was a tough job and scary.. needs determination and perseverance.. tapi semua itu berubah apabila aku menjejakkan kaki ke MATRIKULASI.. kenapa all of sudden nak jadi doktor? panjang ceritanya hehe nak dipendekkan,, hmm, aku banyak terbaca, terdengar kisah tokoh-tokoh yang berjaya dalam kehidupan mereka.. daripada keluarga yang susah menjadi senang, dapat berbakti dan membanggakan keluarga.. hah, tiba-tiba timbul lah satu kesedaran dan tekad dalam diri bahawa "kenapa aku tidak?".. waktu itu doa tidak putus-putus dipanjatkan kepada Allah, usaha juga dilipat gandakan supaya aku dapat melanjutkan pengajian dalam bidang Perubatan.. Alhamdulillah, bersyukur kepada Allah yang sememangnya Maha Pengasih lagi Maha Penyayang..

kini sudah 4 tahun aku bergelar mahasiswa kedokteran atau di Malaysia pelajar perubatan.. 3 tahun setengah belajar teori and a half year lagi praktikal.. banyak pahit manis yang sudah ditempuh.. dan aku rasa pengalaman yang paling berharga adalah over past half year dimana aku menjadi Dokter Muda.. dari situ aku banyak belajar mengenal kehidupan doktor yang sebenar..

"a doctor's life means lifeless".. i second that but i'm not 100% agree.. for sure there would be pros and contras about this.. and 1 note to be remembered guys "tidak kisah anda seorang apa; doktor, engineer, petani, guru, penjual, penganggur; berusahalah yang terbaik dalam hidup anda, jangan mudah putus asa, dan serahkan segalanya kepada sang pencipta kerana DIAlah yang merancang kehidupan kita kedepannya".. tapi ingatlah kejayaan itu bukan sekadar memperoleh harta dan pangkat sebanyak mungkin.. berjaya menjadi anak yang baik, rakyat yang baik, menolong sesama kita, menjaga lingkungan agar tetap bersih dan aman juga adalah kejayaan diri sendiri yang boleh dibanggakan.. tepuk dada tanya lah akal~


salam :)

2 komentar:

  1. Knape tak tanye selera ? Sbb selera xleh bfikir..gitu or....tanya sama pokok....(lagu hazama)

    BalasHapus
  2. haha..kalo tanya selera hanya berlandaskan nafsu :)

    BalasHapus